Begeleidingsvormen
Crisisinterventie
Een
crisisinterventie is begeleiding die als voornaamste
doel heeft: het voorkomen dat minderjarigen in crisissituaties te snel in een
te ingrijpende context of in het gerechtelijk circuit terechtkomen. Een
interventie duurt maximaal 3 dagen. Tijdens deze 3 dagen wordt de situatie
uitgeklaard en wordt er gekeken wat de moeilijkheden alsook de krachten binnen
het gezin zijn. Dit wordt gedaan door middel van
intensieve gesprekken met alle gezinsleden.
Nadien wordt, samen met het gezin, beslist of de interventie kan
overgaan in een crisisbegeleiding. Indien dit niet het geval is, bekijkt het
crisisnetwerk met het gezin andere mogelijkheden.
Crisisbegeleiding
Een crisisbegeleiding is een kortdurende, intensieve begeleiding van 28
dagen.
Hierbij wordt dagelijks bij de gezinnen aan huis gegaan (in het weekend
zullen doorgaans minder afspraken gepland worden, maar het is standaard wel voorzien als mogelijkheid). Een huisbezoek
duurt gemiddeld één uur en half, afhankelijk van het onderwerp dat besproken
wordt. Huisbezoeken worden steeds in overleg met de gezinsleden gepland.
Gesprekken worden niet altijd met alle gezinsleden samen gepland. Soms vinden
er individuele gesprekken plaats, soms ook gesprekken met twee of drie
gezinsleden samen, afhankelijk van het gespreksonderwerp.
Na twee weken vindt er een tussentijdse evaluatie plaats waarbij de krachten
van de voorbije twee weken en de aandachtspunten voor de toekomst aan het gezin
meegegeven worden.
Na vier weken, op de 28e dag, wordt de begeleiding, in aanwezigheid van de
verwijzer overlopen en wordt er een advies door CaH meegegeven.
Een maand na afsluit, vindt er een follow-up-gesprek
plaats. Dan gaat de gezinsmedewerker nog een laatste keer bij het gezin langs
om enerzijds na te gaan hoe de situatie op dat moment verloopt en anderzijds om
na te gaan of er reeds stappen gezet zijn in het eventueel uitvoeren van het
advies van CaH.
Algemeen:
Elke gezinsbegeleider is 24u/24u, 7d/7d telefonisch beschikbaar voor de
gezinnen die hij/zij begeleidt. Wanneer het gezin zich in een crisissituatie bevindt en niet weet
wat te doen, kan de gezinsmedewerker gecontacteerd
worden. Er wordt dan samen bekeken welke stappen gezet kunnen worden.
Elke aanmelding wordt het liefst zo snel mogelijk door onze dienst opgestart (d.i. 24u na aanmelding)
Al onze medewerkers zijn professioneel geschoold, volgen
regelmatig interne bijscholingen en maken gebruik van technieken/methodes die
hun kwaliteit en effectiviteit in
onderzoek en/of het werkveld bewezen hebben.
Taalaanbod: NL/FR/EN. Voor andere
anderstalige gezinnen werken wij samen met tolkendiensten.